Kembali
3. Perancangan dan Pemulihan
2. Pengurusan Taman
3. Penyelenggaraan Landskap dan pokok ameniti
4. Mengurus, menyelia dan memantau Unit Tebang cantas dan Tapak Semaian
2. Pembangunan Hutan Bandar MBIP, Mutiara Rini
3. Projek Pembangunan Pengindahan/ Program Pengindahan
4. Mengurus, menyelia dan memantau Unit Taman Permainan
2. Pengurusan pentadbiran Am, kewangan dan personel di peringkat Jabatan
Profil Jabatan Landskap
Latar Belakang
Jabatan ini mula berfungsi pada Bulan Mei tahun 2000 dengan mempunyai 35 orang kakitangan,Pertambahan kakitangan meningkat dari tahun ke tahun dan pada masa kini Jabatan Landskap mempunyai kakitangan seramai 92 orang.
Jabatan ini bertanggungjawab di dalam kerja-kerja pembangunan dan pengindahan landskap, Permohonan pelan landskap dan perkhidmatan selenggara landskap / pokok. Jabatan ini mempunyai seramai 92 orang tenaga kerja mulai tahun 2001 sehingga sekarang dan ditempatkan di bawah 3 bahagian dan 6 unit yang berasingan sepertimana yang disenaraikan di bawah dan di dalam carta organisasi.
Bahagian yang terdapat di Jabatan Landskap :
Jabatan ini bertanggungjawab di dalam kerja-kerja pembangunan dan pengindahan landskap, Permohonan pelan landskap dan perkhidmatan selenggara landskap / pokok. Jabatan ini mempunyai seramai 92 orang tenaga kerja mulai tahun 2001 sehingga sekarang dan ditempatkan di bawah 3 bahagian dan 6 unit yang berasingan sepertimana yang disenaraikan di bawah dan di dalam carta organisasi.
Bahagian yang terdapat di Jabatan Landskap :
- Bahagian Aduan
- Bahagian Pengindahan dan Penyelenggaraan Landskap
- Bahagian Kawalan Landskap
Hubungi kami
Tel: 07-55555834
Faks: -
Emel: landskap@mbip.gov.my
Aras 11, Bangunan Temenggong Ibrahim, Jalan Medini Sentral 9, Bandar Medini Iskandar, 79250 Iskandar Puteri, Johor Darul Takzim
Objektif dan Fungsi
Piagam Pelanggan
KPI
Carta Organisasi
Direktori
BIL |
SINGKATAN JABATAN |
KETERANGAN PIAGAM PELANGGAN |
TEMPOH |
1 |
JL 1 |
Mengeluarkan surat makluman keputusan permohonan tempahan hiasan pokok bunga dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas permohonan diterima. | 7 hari bekerja |
2 |
JL 2 |
Melaksanakan tindakan penebangan/ cantasan berdasarkan aduan bagi kawasan yang telah diserahkan kepada pihak Majlis dalam tempoh 14 hari bekerja selepas aduan diterima. |
14 hari bekerja |
3 | JL 3 |
Mengemukakan maklumbalas sokongan bagi permohonan pengeluaran sokongan sijil Kelayakan Menduduki (CCC) G21 pandangan darat dalam tempoh 14 hari bekerja selepas permohonan diterima lengkap diterima dan diedarkan oleh unit pusat sehenti (OSC) kepada jabatan. | 14 hari bekerja |
4 | JL 4 |
Melaksanakan penyelenggaraan landskap laman komuniti dan taman bandar dua (2) kali sebulan. | 2 kali sebulan |
5 | JL 5 | Memaklumkan keputusan mesyuarat jawatankuasa pusat sehenti (OSC) bagi permohonan pelan landskap dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas minit mesyuarat diterima. |
7 hari bekerja |
6 | JL 6 | Melaksanakan kerja-kerja pembersihan pokok tumbang dan sekah dalam tempoh 24 jam selepas aduan diterima. | 24 jam |
7 | JL 7 | Mengemukakan maklumbalas ke atas permohonan sewaan tapak Hutan Bandar Mutiara Rini dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas permohonan diterima. | 7 hari bekerja |
Objektif
- Menyelaras dan memantau pengurusan aduan awam.
- Merancang dan mengurus penyelenggaraan landskap, kemudahan taman, pengurusan projek pembangunan landskap dan pengindahan.
Fungsi
Bahagian Perancangan, Kawalan Landskap & Penguatkuasaan
1. Pengurusan Permohonan Pelan Landskap- Menguatkuasakan Akta, UUK Taman, Garispanduan Landskap.
- Urusetia OSC peringkat jabatan. Menghadiri Mesyuarat Pra dan Jawatankuasa OSC
- Memproses Pelan Pemajuan Landskap
- Menyemak permohonan sokongan CCC oleh pihak pemaju
- Pencerobohan dan pewartaan Kawasan lapang. Mengemaskini data dan maklumat pewartaan dan pencerobohan Kawasan lapang
- Mengkaji dan menyediakan dasar-dasar Landskap peringkat jabatan
2. Unit GIS
- Mengemaskini maklumat dan data inventori pokok teduhan, taman permainan dan Kawasan lapang
- Mengemaskini makumat pembangunan Landskap pemaju dan kawal selia serah selenggara daripada pihak pemaju
- Urusetia aplikasi GIS di peringkat jabatan
- Urusetia system online OSC 3 Plus.
- Mengemaskini data pewartaan pokok teduhan dan Kawasan lapang
3. Perancangan dan Pemulihan
- Merancang pembangunan fizikal dan struktur organisasi di peringkat jabatan.
- Mempromosikan industri Landskap dan pembudayaan Landskap kepada masyarakat.
- Merancang dan mengurus Kawasan sensitif bagi tujuan pemeliharaan dan pemuliharaan.
- Kempen Tanam Pokok
- Merangka dan melaksanakan dasar Landskap dan penyelidikan
- Pelan Induk Landskap
- Urusetia kebun komuniti di peringkat jabatan
Bahagian Hortikultur, Penyelenggaraan & Pengurusan Taman Awam
1. Urusetia Aduan Awam- Memastikan pengurusan aduan peringkat jabatan dan mengemaskini sistem aduan.
2. Pengurusan Taman
- Mengurus, Merancang, Menyelenggara Taman Wilayah, Hutan Bandar dan Kawasan lapang berskala besar.
- Merancanakan dan menjalankan aktiviti dan acara tahunan untuk aktiviti becorak rekreasi semasa di peringkat komuniti, negeri dan kebangsaan.
- Mengurus pembangunan tapak semaian
- Libat urus komuniti
- Pengurusan permohonan sewaan Hutan Bandar
3. Penyelenggaraan Landskap dan pokok ameniti
- Menyelenggara Landskap, pembersihan dan pengurusan aset hidup di jalan-jalan protokol , laman komuniti dan Kawasan-Kawasan serahan dari pemaju.
- Menyelenggara pokok-pokok utama di bawah seliaan MBIP dengan cekap dan terkawal atas tujuan dan kaedah yang jelas dan betul.
4. Mengurus, menyelia dan memantau Unit Tebang cantas dan Tapak Semaian
- Mengetuai dalam mengurus pembangunan bengkel dan tapak semaian, mengurus kakitangan bawahan termasuk keperluan PPE dan jentera, merancang pembangunan dan pengurusan tapak semaian, serta mengurus tapak pelupusan pokok.
- Merancang dan merangka belanjawan dan bajet tahunan bagi program penyelenggaraan dan pengurusan taman
- Pengurusan permohonan tempahan hiasan
Bahagian Rekabentuk, Pembangunan & Naiktaraf
1. Projek Pembangunan Taman awam, laman komuniti dan taman permainan- Merancang, merekabentuk dan melaksanakan projek pembangunan Landskap dan menaiktaraf dan membaikpulih taman-taman awam, laman komuniti dan taman permainan kanak-kanak.
2. Pembangunan Hutan Bandar MBIP, Mutiara Rini
- Menguruskan perolehan dan pelaksanaan projek
3. Projek Pembangunan Pengindahan/ Program Pengindahan
- Merancang, merekabentuk dan melaksanakan projek pengindahan bagi jalan-alan protocol dan keseluruhan Kawasan MBIP
- Memastikan pelaksanaan dasar-dasar dan program pengindahan dan pembangunan landskap yang telah digariskan dalam Pelan Induk Landskap.
- Merancang, merangka belanjawan bagi program pengindahan landskap dan pembangunan taman awam dan taman permainan kanak-kanak.
- Merancang dan melaksanakan rekabentuk pembangunan landskap dan pengindahan.
- Pertandingan Landskap (Bot Berhias, Floria Diraja, Pameran Orkid)
4. Mengurus, menyelia dan memantau Unit Taman Permainan
- Mengetuai dalam mengurus pembangunan bengkel dan stor, mengurus kakitangan bawahan termasuk keperluan PPE dan jentera, merancang pembangunan dan pengurusan Bengkel dan Stor.
- Merancang dan merangka belanjawan dan bajet tahunan bagi program penyelenggaraan taman permainan dan pertandingan landskap
Bahagian Pengurusan Kontrak Landskap
1. Urusetia perolehan dan Mesyuarat Jawatankuasa Pembangunan peringkat Jabatan Landskap- Menyedia dan menyelaras perancangan kos bagi projek-projek Jabatan Landskap MBIP mengikut tatacara yang ditetapkan
- Menyelaras dan mengurus dokumen kontrak Perolehan bagi Jabatan Landskap MBIP
- Mengurus dan Melaksanakan Pentadbiran Kontrak bagi kawalan kontrak kerja Jabatan Landskap.
- Penyediaan kerta kerja mesyuarat pembangunan untuk Jabatan Landskap
- Mengurus dan merancang perbelanjaan tahunan jabatan landskap
- Urusetia ISO 9001:2015 peringkat jabatan
- Pengurusan cuti kakitangan
- Pengurusan tuntutan kerja lebih masa dan tuntutan elaun perjalanan
- Pengurusan aset-aset dan harta modal jabatan
- Urusetia pelan strategic peringkat jabatan
- Urusetia kursus dan seminar jabatan
BIL |
SINGKATAN JABATAN |
KETERANGAN KEKUNCI PETUNJUK PRESTASI (KPI) |
TEMPOH |
1 |
JL 1 |
Mengemukakan tuntutan bayaran oleh kontraktor sehingga penyerahan dokumen tuntutan yang lengkap kepada jabatan kewangan dalam tempoh 14 hari bekerja. | 14 hari bekerja |
2 |
JL 2 |
Menyediakan spesifikasi bagi projek kerja/perkhidmatan/bekalan dalam tempoh 14 hari waktu bekerja selepas cadangan kebolehlaksanaan projek diluluskan oleh Datuk Bandar |
14 hari bekerja |
3 | JL 3 |
Memaklumkan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Pusat Sehenti (OSC) bagi permohonan pelan landskap dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas minit mesyuarat diterima. | 7 hari bekerja |
4 | JL 4 |
Memberi maklumbalas ke atas permohonan pengeluaran sokongan sijil kelayakan menduduki (CCC) G21 pandangan darat dalam tempoh 14 hari bekerja selepas memo diterima daripada Unit Pusat Sehenti (OSC) | 14 hari bekerja |
5 | JL 5 | Melaksanakan tindakan oleh unit tebang cantas ke atas aduan dalam tempoh 14 hari waktu bekerja selepas tarikh aduan diterima |
14 hari bekerja |

SHAHRULIZAM BIN ABDUL RASHID
PENGARAH LANDSKAP J12
07 - 555 5150
sar@mbip.gov.my

AZIZUL JABAR BIN ISMAIL @ ABD MALEK
PENOLONG PENGARAH J9
Bahagian Rekabentuk, Pembangunan & Naiktaraf
07 - 555 5021
azizul.jabar@mbip.gov.my

RIA DELFIA BINTI WARNIS
PENOLONG PENGARAH J9
Bahagian Perancangan, Kawalan Landskap & Penguatkuasaan
07 - 555 5195
ria.delfia@mbip.gov.my

MOHAMAD NASHRUDIN BIN MOHD ARIS
PENOLONG PENGARAH J9
Bahagian Hortikultur, Penyelenggaraan & Pengurusan Taman Awam
07 - 555 5031
nashrudin@mbip.gov.my

AMIRAH HANIM BINTI ZAILANI
PENOLONG PENGARAH J9
Bahagian Pengurusan Kontrak Landskap
07 - 555 5077
amirah_hanim@mbip.gov.my
Datuk Bandar
#Setiausaha
#Timbalan Setiausaha
#Pengarah Landskap
#Bahagian Rekabentuk, Pembangunan dan Naiktaraf
Unit Taman Permainan
#Bahagian Perancangan, Kawalan Landskap dan Penguatkuasaan
#Bahagian Hortikultur, Penyelenggaraan dan Pengurusan Taman Awam
Unit Hutan Bandar
Unit Tebang dan Cantas
Unit Tapak Semaian
#Bahagian Pengurusan Kontrak Landskap