Kembali
BAHAGIAN JALAN DAN LALULINTAS
BAHAGIAN SALIRAN
BAHAGIAN MEKANIKAL & ELEKTRIKAL
BAHAGIAN KAWALAN INFRASTRUKTUR & PROJEK KHAS
BAHAGIAN PENGURUSAN KONTRAK
Profil Jabatan Kejuruteraan
Latar Belakang
Jabatan Kejuruteraan bertanggungjawab untuk menyelaras kerja-kerja penyelenggaraan serta melaksanakan projek-projek pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam yang berada dibawah bidang kuasa MBIP. Selaras dengan peranan tersebut, terdapat 6 Bahagian di Jabatan Kejuruteraan iaitu :
- Bahagian Kemudahan Awam
- Bahagian Jalan & Lalulintas
- Bahagian Saliran
- Bahagian Mekanikal & Elektrikal
- Bahagian Kawalan Infrastruktur & Projek Khas
- Bahagian Pengurusan Kontrak
Jabatan ini telah melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan dan melaksanakan projek-projek berkaitan sebagaimana diperuntukkan dalam belanjawan Majlis dan peruntukan-peruntukan lain daripada Kerajaan Persekutuan seiring dengan Visi, Misi dan Objektif MBIP dalam memberikan perkhidmatan terbaik.
Hubungi kami
Tel: 07 - 5555000
Faks: 07 - 5555089
Emel: kejuruteraan@mbip.gov.com.my
Aras 5, Bangunan Temenggong Ibrahim, Jalan Medini Sentral 9, Bandar Medini Iskandar, 79250 Iskandar Puteri, Johor Darul Takzim
Objektif dan Fungsi
Piagam Pelanggan
KPI
Carta Organisasi
Direktori
BIL |
SINGKATAN JABATAN |
KETERANGAN PIAGAM PELANGGAN |
TEMPOH |
1 |
JK 1
|
Mengeluarkan Sijil Perakuan Siap Kerja (CPC) bagi kontrak kerja yang dilaksanakan melalui Tender dan Sebutharga kepada kontraktor dari tarikh kerja diperakukan siap dalam tempoh 14 hari bekerja. |
14 hari bekerja |
2 |
JK 2 |
Memaklumkan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa OSC dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja bagi permohonan pelan selepas minit mesyuarat diterima seperti berikut: - Pelan Kerja Tanah / Infrastruktur - Pelan Pindaan Kerja tanah / Infrastruktur - Pelan Lampu Jalan / Lampu Isyarat / Lampu Taman Permainan |
7 hari bekerja |
3 | JK 3 |
Memberikan ulasan kepada agensi teknikal dalam tempoh (14) hari bekerja bagi perkara berikut: - Laporan Kajian Kekesanan Lalulintas (TIA) - Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) - Rekabentuk Kemudahan Awam |
14 hari bekerja |
4 | JK 4 |
Tindakan ke atas aduan untuk membaiki kerosakan infrastruktur/ kemudahan awam
Jenis kerosakan: Kes Kecemasan - 24 jam Kerosakan Kecil - 14 hari bekerja Kerosakan Besar - 60 hari bekerja |
- Kes Kecemasan
(24 jam) - Kerosakan Kecil (14 hari bekerja) - Kerosakan Besar (60 hari bekerja) |
Objektif
Objektif Jabatan Kejuruteraan pada dasarnya adalah untuk menyediakan dan menyelenggara kemudahan awam dan infrastruktur yang berkualiti, mencukupi, efisyen, mesra pengguna dan mudah sampai bagi memenuhi keperluan penduduk di kawasan MBIP.
Fungsi
BAHAGIAN KEMUDAHAN AWAM- Merangka, merancang dan melaksanakan pengurusan projek pembangunan dan penyelenggaraan bagi kerja kemudahan awam.
- Pelaksanaan Projek Kecil Secara Lantikan Terus Bahagian Kemudahan Awam.
- Pelaksanaan Pra Kontrak Projek Pembangunan / Penyelenggaraan Tahunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Kemudahan Awam.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Pembangunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Kemudahan Awam.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Penyelenggaraan Tahunan Secara Sebut Harga / Tender Bahagian Kemudahan Awam.
- Pengurusan Aduan Awam Bahagian Kemudahan Awam.
BAHAGIAN JALAN DAN LALULINTAS
- Merangka, merancang dan melaksanakan pengurusan projek pembangunan dan penyelenggaraan bagi kerja jalan dan pengurusan lalulintas.
- Pelaksanaan Projek Kecil Secara Lantikan Terus Bahagian Jalan Dan Lalulintas.
- Pelaksanaan Pra Kontrak Projek Pembangunan / Penyelenggaraan Tahunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Jalan dan Lalulintas.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Pembangunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Jalan dan Lalulintas.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Penyelenggaraan Tahunan Secara Sebut Harga / Tender Bahagian Jalan dan Lalulintas.
- Pelaksanaan Kerja oleh Unit Tindakan Cepat (UTC).
- Pengurusan Aduan Awam Bahagian Jalan Dan Lalulintas.
BAHAGIAN SALIRAN
- Merangka, merancang dan melaksanakan pengurusan projek pembangunan dan penyelenggaraan bagi kerja saliran, kolam tadahan, cerun dan sungai.
- Pelaksanaan Projek Kecil Secara Lantikan Terus Bahagian Saliran.
- Pelaksanaan Pra Kontrak Projek Pembangunan / Penyelenggaraan Tahunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Saliran.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Pembangunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Saliran.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Penyelenggaraan Tahunan Secara Sebut Harga / Tender Bahagian Saliran.
- Melaksanakan pembaikan kerosakan kecil infrastruktur awam.
- Menyemak dan menerima permohonan penyerahan infrastruktur awam daripada pihak pemaju.
- Membuat pemantauan dan tindakan terhadap isu-isu banjir (teknikal).
- Pengurusan Aduan Awam Bahagian Saliran.
- Merangka, merancang dan melaksanakan pengurusan projek pembangunan dan penyelenggaraan bagi kerja mekanikal dan elektrikal.
- Pelaksanaan Projek Kecil Secara Lantikan Terus Bahagian Mekanikal dan Elektrikal.
- Pelaksanaan Pra Kontrak Projek Pembangunan / Penyelenggaraan Tahunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Mekanikal dan Elektrikal.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Pembangunan Melalui Sebut Harga / Tender Bahagian Mekanikal dan Elektrikal.
- Pelaksanaan Pasca Kontrak Projek Penyelenggaraan Tahunan Secara Sebut Harga / Tender Bahagian Mekanikal dan Elektrikal.
- Pengeluaran Surat Sokongan Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) Lampu Awam.
- Memproses Permohonan Kelulusan Pelan Lampu Jalan / Lampu Isyarat / Lampu Taman Permainan.
- Penyerahan Lampu Jalan / Lampu Isyarat / Lampu Taman Permainan daripada pemaju kepada MBIP untuk penyelenggaraan.
- Pengurusan Pembelian / Penyelenggaraan / Membaiki Kenderaan MBIP.
- Pengurusan Pemandu Kenderaan jabatan.
- Pengurusan Aduan Awam Bahagian Mekanikal Dan Elektrikal.
- Merangka, merancang dan melaksanakan pengurusan projek pembangunan (projek khas).
- Memproses dan Menguruskan Permohonan Kelulusan Pelan Kerja Tanah dan Pelan Infrastruktur (Jalan dan Parit).
- Memproses Permohonan Surat Sokongan G17 bagi Pengeluaran Surat Sokongan Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC).
- Menyemak dan Memberi Ulasan Permohonan Kebenaran Merancang / Pelan Bangunan / Permit Bangunan Sementara /Billboard.
- Urusan pendaftaran jalan-jalan yang dibina oleh pemaju dalam data MARRIS.
- Memproses permohonan kajian kekesanan lalulintas (TIA).
- Memproses Permohonan Penyerahan Penyelenggaraan Infrastruktur (Jalan dan Parit).
- Pengurusan Aduan Awam Bahagian Kawalan Infrastruktur Dan Projek Khas.
- Penyemakan dokumen pra-kontrak.
- Menguruskan pasca kontrak projek pembangunan dan penyelenggaraan.
- Menguruskan pentadbiran kontrak.
- Pengurusan penyediaan dokumen kontrak.
- Membuat penilaian tapak bina bersama Bahagian Pelaksana dan kontraktor.
- Pengurusan perlantikan dan pentadbiran perkhidmatan perunding.
- Pengurusan khidmat berkaitan permasalahan dan pertikaian kontrak.
- Ahli Jawatankuasa Spesifikasi dan Ahli Penilaian Perkhidmatan Perunding.
BIL |
SINGKATAN JABATAN |
KETERANGAN KEKUNCI PETUNJUK PRESTASI (KPI) |
TEMPOH |
1 |
JK 1
|
Memastikan bilangan projek yang disiapkan oleh kontraktor dalam
tempoh satu bulan yang ditetapkan dalam kontrak atau dalam tempoh
lanjut masa yang diluluskan adalah sekurang-kurangnya 75% daripada
keseluruhan bilangan projek pembangunan secara tender/sebutharga |
75% |
2 |
JK 2 |
Mengeluarkan sijil pengesahan siap kerja kepada kontraktor akan
dikeluarkan dalam tempoh 14 hari waktu bekerja daripada tarikh
permohonan pengesahan siap kerja diterima. |
14 hari bekerja |
3 | JK 3 |
Mengeluarkan surat keputusan permohonan dalam tempoh 14 hari waktu bekerja selepas menerima Minit Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC) daripada Unit Pusat Sehenti. (Bahagian Kawalan Infrastruktur dan Projek Khas dan Bahagian Mekanikal dan Elektrikal. | 14 hari bekerja |
4 | JK 4 |
Memperuntukan 90% penyelenggaraan akan dibelanjakan untuk kerjakerja penyelenggaraan dengan syarat terdapat keperluan/aduan dalam
tempo satu bulan. (Pelaksanaan Pos Kontrak Projek Penyelenggaraan
Tahunan melalui sebut harga) |
90% |
5 | JK 5 | Mengemukakan tuntutan bayaran oleh pembekal sehingga penyerahan dokumen tuntutan kepada Jabatan Kewangan dalam tempoh tujuh (7) hari berkerja. | 7 hari bekerja |

Ts. ROSAIDI BIN IBRAHIM
PENGARAH KEJURUTERAAN J12
07 – 555 5055
rosaidi@mbip.gov.my

IZAN SHAHARUDIN BIN MASKAN
PENOLONG PENGARAH J10
Bahagian Kemudahan Awam
07-555 5070
izanshaha@mbip.gov.my

MOHD YUZAIRI BIN MD YASIR
PENOLONG PENGARAH J10
Bahagian Mekanikal Dan Elektrikal
07 – 555 5052
yuzairi@mbip.gov.my

Sr. ZURAINE BINTI MAHMOOD
PENOLONG PENGARAH J10
Bahagian Pengurusan Kontrak
07-555 5173
zuraine@mbip.gov.my

ABD RAZAK BIN SALIM
PENOLONG PENGARAH J10
Bahagian Saliran
07 – 555 5054
abdrazak@mbip.gov.my

Ts. MOHD. ZAMRI BIN BUANG
PENOLONG PENGARAH J9
Bahagian Kawalan Infrastruktur dan Projek Khas
07 – 555 5879
mdzamri@mbip.gov.my

Ts. YM RAJA SOFIAN BIN RAJA AZHARI
KETUA BAHAGIAN J9
Bahagian Jalan dan Lalulintas
07 - 555 5104
sofian@mbip.gov.my
Datuk Bandar
#Setiausaha
#Timbalan Setiausaha
#Pengarah Kejuruteraan
#Bahagian Kemudahan Awam
Unit Pentadbiran
Unit Projek Pembangunan
Unit Selenggara
Unit Pelan dan Inventori Aset
#Bahagian Jalan dan Lalulintas
Unit Pentadbiran
Unit Projek
Unit Penyelenggaraan
Unit Utiliti
Unit Tindakan Cepat (UTC)
#Bahagian Saliran
Unit Pentabiran
Unit Projek dan Penyelenggaraan
Unit Sungai dan Cerun
#Bahagian Mekanikal dan Elektrikal
Unit Pentadbiran
Unit Projek dan Penyelenggaraan Elektrikal
Unit Penyelenggaraan Mekanikal dan Logistik
#Bahagian Kawalan Infrastruktur dan Projek Khas
Unit Pentadbiran
Unit Permit dan Pemantauan Penguatkuasaan
Unit Kawalan Pelan & Projek Khas
#Bahagian Pengurusan Kontrak
Unit Pentadbiran
Unit Projek
Unit Perunding